Goede voorbeelden - 2017

vrieskamerVrieskamer Peru

School: Vrij Technisch Instituut (VTI), Torhout
Partner(s):  Trias, Peru - Vrij Land-En Tuinbouwinstituut (VLTI), Torhout - Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) - Belgapom - Rotary Torhout-Houtland

De leerlingen werken aan de ontwikkeling van een vrieskamer voor aardappelboeren in het Andesgebergte in Peru. Daarmee moeten ze toch in staat zijn om de eeuwenoude traditie van het vriesdrogen van aardappelen in ere te houden, ondanks de opwarming van het klimaat.

Het vriesdrogen van aardappelen is in de Andes een artisanaal proces, waarbij de aardappelen worden blootgesteld aan vriestemperaturen om de vochtcellen te breken. Daarna worden ze 14 dagen in de rivier gelegd, opnieuw blootgesteld aan vorst, om nadien gepeld te worden. Het grote voordeel van dit proces is dat aardappelen veel langer bewaard kunnen worden. Maar door de klimaatverandering zakt de temperatuur in de Andes ’s nachts niet genoeg meer. Aan de leerlingen is gevraagd om een vrieskamer te ontwikkelen, zodat deze traditie van het vriesdrogen niet verloren gaat.
 


Eco Battle

School: GTS Merchtem
Partners: Visaginas Verdenė gymnasium, Litouwen - Skaistakalnis main school, Litouwen - Elementary school Eugen Kumicic, Kroatië - Osnovna škola Štrigova, Kroatië

We werken aan een tekst over het milieu, samen met danspassen maken we daar een ECO Battle bij.  Samen met de 4 andere landen maken we een compilatievideo van deze ECO Battles.  Onze eigen tekst gaat over de opwarming van de aarde, Lithouwen legt de nadruk op plastic afval.
 


Mossemie legt het smelten van ijsschots uit

School: DeBever, Roeselare

De kinderen mogen ijsblokken meebrengen (liefst van een ijsdoos), eventueel wordt een groot ijsblok gesponsord door een firma die deze maakt om er figuren in te kappen. Op school is een ijsbeer aanwezig die de ijsschots cadeau krijgt. Op de speelplaats wordt het ijs verzameld en  een kleine iglo mee gemaakt, waar de ijsbeer (naar het verhaal: Kleine ijsbeer,..) heel trots op is. Mossemie komt vertellen dat er een groot probleem is met de wereld. Door het opwarmen van de aarde smelt onze ijskap.

Gedurende de volgende uren en dagen houden we de ijsblokken in het oog. Zo willen we visueel duidelijk maken dat ijs kan smelten leggen we ook de oorzaken uit.


Sensibiliseren voor het belang van bewust omgaan met energie

School: Middenschool Sint-Rembert Torhout

Actie: leerlingen en leerkrachten sensibiliseren dat omgaan met energie van levensbelang is voor het bestaan van de mens op aarde

Elke les start met het filmpje air@school over het belang van goed ventileren in de klaslokalen.

De leerlingen lossen de energiequiz op.

De school zet de verwarming 1 graad lager.

Tijdens de middag leggen 2 leerlingen van de klas een parcours af in een trui ontworpen door de MOS. Hoe sneller het parcours wordt afgelegd, hoe meer kans om de bioscooptickets!!!

En daarnaast ludieke acties

  • Muziek tijdens de speeltijd om je warm te houden.
  • De schaapjes die het goede voorbeeld geven met hun dikke trui
  • Chocomelk tijdens de speeltijd van 10u10
  • Over de middag is er een estafettewedstrijd met een “dikke trui” die de doorslag kan geven in de energiewedstrijd...